Cтруктура та органи управління закладу освіти




Органи управління в закладі освіти
З метою ефективного управління закладом освіти створені органи управління, діяльність яких дає змогу враховувати потреби учасників освітнього процесу. Наявність розгалуженої структури управлінських органів в гімназії вимагає організації їх взаємодії, координації роботи всіх підрозділів.
До структури управлінських органів у гімназії належать:
— органи колегіального управління  (конференція, рада школи, педагогічна рада, наради при директору;
— адміністрація гімназії (директор,  заступник з навчально-виховної та виховної роботи);
— органи громадського самоврядування
: учнів (учнівське самоврядування ), учителів ( методична рада), батьків (батьківські комітети).
Органи колегіального управління гімназією
Конференція є вищим колегіальним органом громадського самоврядування гімназії . Делегатів конференції з правом голосу обирають збори здобувачів освіти, збори учителів та інших працівників, збори батьків і представників громадськості в однаковій кількості від кожної категорії. Конференція затверджує Статут, вносить корективи, розробляє напрями розвитку гімназії, підвищення ефективності освітнього процесу, здійснює пошуки додаткового фінансування, зміцнення матеріально-технічної бази.. Скликається радою гімназії один раз на рік.
Статут гімназії – сукупність норм і правил життя колективу з урахуванням його особливостей і перспектив розвитку.
Він не повинен суперечити основним державним документам про освіту, обмежувати права учасників освітнього процесу (учителів та учнів). Затверджується її засновником та реєструється відповідним органом державного управління освітою.
Раду гімназії обирають на конференції або на загальних зборах.
Рада гімназії — орган колегіального управління шкільними справами, вирішення найважливіших питань щодо удосконалення освітнього процесу.
До складу ради обирають представників педколективу, здобувачів освіти, батьків (або осіб, які їх замінюють) і громадськості. Очолює її директор закладу. На чергових виборах склад ради оновлюють не менш ніж на третину.
Рада
гімназії займається управлінськими проблемами, які раніше перебували в одноосібній компетенції директора. Вона реалізує рішення конференцій шкільного колективу; представляє інтереси гімназії в державних і громадських органах, забезпечує соціальний захист неповнолітніх; визначає зміст, методи, форми організації навчання й виховання; встановлює режим роботи гімназії; здійснює контроль за роботою, проводить атестацію педагогічних працівників, вносить пропозиції щодо кваліфікаційної комісії про присвоєння учителям кваліфікаційних категорій, формує власний матеріальний фонд гімназії; заслуховує звіти про роботу директора, заступника, учителів, виносить пропозиції щодо продовження або припинення їх повноважень; захищає працівників гімназії й адміністрацію від необґрунтованого втручання в їх професійну та посадову діяльність.
Педагогічну раду створюють для розгляду складних питань організації освітнього процесу, підвищення кваліфікації та професійної майстерності педагогів. До її складу входять учителі, адміністрація гімназії. Очолює її директор гімназії.
Роботу педагогічної ради планують у довільній формі відповідно до потреб гімназії. Члени ради мають право виносити на її розгляд усі питання освітнього процесу. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але вона повинна збиратися не менше чотирьох разів на рік.
Нараду при директорі  використовують для вирішення термінових питань, пов’язаних з організацією освітнього процесу (аналізу успішності учнів, дисципліни в гімназії, для організації позакласної діяльності). Інколи нарада розглядає роботу окремих учителів, виконання стандартів освіти тощо. Участь у них є обов’язковою для учителів , вихователів , адміністрації. Періодичність проведення визначає директор гімназії.
Управлінська діяльність адміністрації закладу
Управління сучасною школою є складною системою з багатьма внутрішніми взаємозв’язками. Його ефективність багато в чому залежить від правильного розподілу обов’язків в адміністрації школи, до якої належать директор, заступники з навчальної, виховної, наукової та господарської роботи.
Директор закладу. Його діяльність регламентується Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, згідно з яким директором може бути тільки громадянин України, який має вищу педагогічну освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж педагогічної роботи не менше 3 років, успішно пройшов атестацію керівних кадрів освіти у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України. Він є найвищою посадовою особою в гімназії, діє від імені закладу, представляє її в усіх організаціях, розпоряджається її майном і коштами, укладає договори, видає фінансові доручення, відкриває у банку рахунок, розпоряджається кредитами, видає накази по школі, його вказівки є обов’язковими для її учнів та учителів.
Директор організовує планування змісту та забезпечення освітнього процесу, несе за нього відповідальність. До його обов’язків належить також піклування про здоров’я, безпеку учнів, про створення умов для позакласної та позашкільної роботи..
Директор гімназії керує роботою своїх заступників, узгоджує спільну діяльність адміністрації гімназії з громадськими організаціями, учителів та учнів, відповідає за комплектування класів і працевлаштування випускників.
Один з найголовніших напрямів його роботи — добір і розстановка педагогічних кадрів. У сфері його компетенції організація роботи ради гімназії, педагогічної ради, батьківського комітету, загальне керівництво методичною роботою, освітнім  процесом, координація позакласної роботи учителів. Директор несе відповідальність за організацію роботи з охорони праці і техніки безпеки, забезпечення гігієни праці учнів і учителів.
Заступник директора з навчально-виховної роботи. Організовує і контролює процес навчання здобувачів освіти, їх загальноосвітню і трудову підготовку, всебічний розвиток і поведінку. Контролює виконання навчальних планів і програм, якість знань, умінь і навичок учнів. Здійснює керівництво методичною роботою з учителями закладу складає і контролює розклад уроків, графіки факультативних і гурткових занять, контрольних, проведення лабораторних робіт, навчальних екскурсій. Відповідає за звітність із питань освітнього процесу, організовує методичну роботу  та  роботу методичних об’єднань,.
Заступник директора з виховної роботи. Організовує позакласну виховну роботу і дозвілля учнів, надає необхідну допомогу класним керівникам, вихователям та іншим працівникам гімназії, які залучаються до виховної роботи з учнями. В його обов’язки входить організація і координація шкільної художньої самодіяльності, туризму та краєзнавчої роботи, підготовка і проведення традиційних шкільних та державних свят, організація чергування класів в гімназії. Він підтримує зв’язок з інспекцією у справах неповнолітніх, , консультує батьків, платних та громадських керівників гуртків щодо організації праці з дітьми.
Завгосп.  Відповідає за збереження шкільних приміщень і майна, за матеріальне забезпечення освітнього процесу, санітарний стан гімназії, протипожежну охорону, правильну організацію роботи обслуговуючого персоналу.
Органи громадського самоврядування
Учнівське самоврядування (парламент). Він є найавторитетнішим органом учнівського самоврядування, склад якого обирають на учнівських зборах гімназії (класу). Його діяльність є свідченням реалізації права учнів на участь в управлінні гімназії, захист своїх прав. Г
імназія визнає повноваження представників учнівського самоврядування, надає їм необхідну інформацію, сприяє участі у вирішенні питань, пов’язаних з організацією навчання, різноманітних видів діяльності і дозвілля учнівського колективу.
Методична рада. Є колегіальним органом педагогічних працівників, обов’язок якого – сприяти розвитку та удосконаленню методики освітнього процесу, професійної майстерності і творчого зростанняувчителів і вихователів. Вона аналізує та обирає найоптимальніші варіанти змісту освіти (навчальних планів, програм, підручників), форм і методів освітнього процесу, способів їх реалізації, організовує роботу з підвищення кваліфікації педпрацівників, вивчення, узагальнення і поширення передового досвіду.
Батьківський комітет класу. Є органом батьківського самоврядування, склад якого обирають на батьківських зборах. Метою його діяльності є сприяння виконанню статутних завдань гімназії, забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів та надання допомоги сім’ї у вихованні й навчанні дітей. Комітет діє згідно з тимчасовим положенням, його рішення, які мають рекомендаційний характер, обов’язково розглядає адміністрація гімназії. Батьківський комітет зобов’язаний дотримуватися Статуту гімназії, виконувати рішення, розпорядження адміністрації щодо організації освітнього процесу, захищати учнів від будь-яких форм фізичного та психічного насилля, пропагувати здоровий спосіб життя.
Свої зусилля здебільшого він спрямовує на розвиток матеріально-технічної бази, фінансове забезпечення гімназії, сприяння роботі учнівських об’єднань за інтересами.


Немає коментарів:

Дописати коментар